Setbespreking 'Het Verhaal van Nian'

Alles wat je niet in een specifieke categorie kwijt kan
Forum rules
De Brickstow community is opgericht om het over LEGO te hebben. Ongepast taalgebruik hoort daar niet bij. Blijf ten allen tijde binnen het onderwerp om het gezellig te houden! Het Brickstow team zal bij het overtreden van de gebruikelijke omgangsnormen optreden tegen de overtreders.
Post Reply
Bricksterdam
Brick
My LEGO city name: Brickswijk aan Zee / Bricksterdam

Community Awards

Flair

Setbespreking 'Het Verhaal van Nian'

Post by Bricksterdam »

Wie vaker wat van me gelezen heeft weet dat ik groot fan ben van de ‘Chinese Traditionele Festivals’ (CTF) sets zoals LEGO ze inmiddels noemt. Ik kijk dan ook steeds vanaf de aankondiging reikhalzend uit naar de release. Wat voor mij deze sets zo aantrekkelijk maakt zijn de vele nieuwe prints, nieuwe onderdelen en onderdelen in nieuwe kleuren. Daarbij is er ook telkens een meer interessante bouw ervaring vergeleken met normale speelthema’s zoals City.

Ik had dus al hoge verwachtingen voor de sets van dit jaar. In tegenstelling tot eerdere berichten gingen ze al op 1 januari in de verkoop waardoor ik meteen de sets besteld heb. Vandaag begin ik met de set die op voorhand mij het meeste aansprak. Het verhaal van Nian (80106). De set heeft 1.067 onderdelen (waaronder 6 minifiguren) en kost in Nederland €79,99. De leeftijdsindicatie is 8+. Voor mij was het toch tussen de 4 en 5 uur bouwplezier.

Image

Op het eerste gezicht een simpele muur met een sneeuw plateau en de Nian. Maar schijn bedriegt. Die simpele muur is een stuk meer solide dan je op het eerste gezicht zou denken. Er zitten nogal wat technieken in verborgen om met name rond de deur ook SNOT te kunnen werken. Daarbij is er ook op gelet dat je aan de achterkant het ‘vuurwerk’ op meerdere plaatsen kan bevestigen om te variëren. In deze constructie zitten op onzichtbare plekken al onderdelen recolors verstopt die verder niet zichtbaar terugkomen. Deze zijn dus makkelijk te wisselen voor meer standaard kleuren om zo je onderdelen collectie uit te breiden zonder de set te hoeven slopen. Het verbaasd me dat LEGO dit bij deze sets toestaat terwijl het bij andere thema’s niet zal gebeuren. Maar dat maakt deze sets uiteindelijk ook zo geliefd bij mij. Ik ga overigens niet spoilen welke onderdelen er allemaal in verstopt zitten.

Dan zijn er de minifiguren, ook een groot pluspunt van de set. Eén van de figuren heeft een ossenkop op zijn hoofd voor het jaar van de Os, wat afgelopen jaren ook bij de raat en het varken in 1 van de CTF sets gedaan werd. Dit maakt het voor veel AFOL’s vast een collectible. Dan zijn er verder geheel nieuwe torso’s (waarvan er één dubbel gebruikt wordt). Ook hier valt het oog voor detail van de grafisch ontwerper op. Zo heeft de opa de traditionele rode enveloppen voor de (klein)kinderen in de zak van zijn vest zitten. Mijn persoonlijke favoriet is de torso van de oma. Het zalmroze is een vrij beperkt gebruikte kleur en de bloemenprint komt ook mooi uit.

Image

Blijft over de hoofdattractie. De Nian. Ik weet niet precies wat voor een hybride beest dit is en zal dit uit respect voor andere culturen maar even in het midden laten. Wat ik wel van andere sites begrijp van het verhaal is dat Nian in het Chinees hetzelfde zou klinken als jaar. In de legende valt de Nian jaarlijks de gemeenschap aan, waarbij hij een spoor van vernieling achterlaat en juist ook de kinderen als een lekkernij verslindt. De gemeenschap wordt bang en verschanst zich jaarlijks voor de komst van de Nian. Totdat op een dag een oude man de gemeenschap de zwakte van de Nian liet zien. Met lawaai, vuur(werk) en alles wat fel rood gekleurd is verjagen ze de Nian. Hiermee is de traditie geboren. Toen ik door deze set voor het eerst van deze legende hoorde ging ik de set pas echt waarderen, want je ziet heel veel van dit verhaal terug in de set.

Image

Om te bouwen doet de Nian in het begin veel denken aan dinosaurussen of dieren die je in het Creator thema tegenkomt. Maar al snel kom je vele sierlijke elementen tegen die de bouw complexer maken. Ook hier had er vast voor stickers of prints gekozen kunnen worden boven veel onderdelen. Maar het resultaat was vast nooit zo mooi geworden als het nu is. Het enige wat een beetje merkwaardig is, is dat de Nian een rode lantaarn aan zijn staart heeft terwijl dat juist zijn zwakte zou zijn. Echter het ontwerp van de lantaarn is mooi, dus het is als westerling makkelijk dit door de vingers te zien. Er zitten veel mooie vondsten in onderdeel gebruik in de Nian dat er niet echt een hoogtepunt is aan te wijzen. Ook wil ik niet teveel over de technieken vertellen zodat iedereen die dit leest en de set nog gaat kopen zelf het plezier kan ontdekken van alle details die erin zitten. Ik kan alleen maar concluderen dat zelfs mijn hoge verwachtingen ver overtroffen zijn.

Image

Ik denk dat dit een uitermate geschikte speelset is voor jonge kinderen die bekend zijn met het verhaal van de Nian. Door de minifiguren en alle inbegrepen vuurwerkeffecten kan er nagebootst worden hoe de Nian verjaagd wordt door de familie. De layout van een groot plateau met de stevige muur zorgen ervoor dat alles goed bereikt kan worden voor een goede speelervaring zonder dat je snel iets in de set omstoot. Wat mij betreft heeft ontwerper Chris Perron een geweldige set ontworpen! Ik zou deze set dan ook van harte aanbevelen aan iedereen die nog twijfels had.

Image

Sarcasm is my oxygen :mrgreen:

JackBrick
Site Admin
My LEGO city name: Brickstow & Brickberry Springs

Community Awards

Flair

Re: Setbespreking 'Het Verhaal van Nian'

Post by JackBrick »

Eindelijk kon ik even de tijd nemen om deze review met de aandacht die het verdient. Wat onzettend goed dat je veel meer vertelt over de set zonder echt veel te verklappen, en dat je als uitgangspunt juist weet te vertellen over de herkomst. Puur als schrijfwerk zit het enorm goed in elkaar!

Natuurlijk hoor ik dat ook te reageren op het lego-inhoudelijke deel. Ik kijk nu met andere ogen naar de set, en mede omdat ik zeker veel Chinatown-ideeën heb voor Brickstow zie ik hier veel potentie in, en deze review biedt de mogelijkheid om dat ook met respect naar de cultuur te kunnen doen. Het kleurenpalet vind ik wel wat "go rando", maar dat is misschien gewoon een kwestie van wennen. :D
Founding father of this website. 8-) | Are you up for the 2020 Giveaway contest!?

Bricksterdam
Brick
My LEGO city name: Brickswijk aan Zee / Bricksterdam

Community Awards

Flair

Re: Setbespreking 'Het Verhaal van Nian'

Post by Bricksterdam »

Dank dank. Bij mij viel het kwartje ook vrij laat, waardoor ik zoveel waardering kreeg. Ik ken de uitdrukking "go rando" niet maar het lijkt het meest op random :lol:. Ene kant wel, andere kant kijken designers ook vaak hoe ze interessante onderdelen voor afols in sets kunnen stoppen, dus tjah... Alles bij elkaar verdient deze set in mijn ogen dus wel meer liefde dan ik op sommige andere sites heb gezien. Zo te lezen heb ik dat punt wel kunnen maken :D
Sarcasm is my oxygen :mrgreen:

Post Reply